Κριτικές για το "Παιχνίδι Αιχμηρό"

Κριτικό σημείωμα
για το «Παιχνίδι αιχμηρό» της Νόνης  Σταματέλου
από τον Βαλαβάνη Κυριάκο (συγγραφέα, κριτικό Λογοτεχνίας-Θεάτρου)

  1. Πρώτη φορά στην πορεία των 45 χρόνων μου προσφοράς στα Γράμματα που διαβάζοντας ποίηση είπα μην τελειώσει… Δεν υπερβάλλω, δεν την γνώριζα καν και πρώτη φορά επικοινωνώ με το έργο  της. Στο πόνημά της κατεχώρησε 31 ποιήματα σε ελεύθερο στίχο και εκφράζεται άνετα σαν να κουβεντιάζει. Οι λέξεις παιχνιδίζουν, προϊδεάζουν, έχουν δική τους ατμόσφαιρα και διαύγεια και μια διαφορετική δύναμη. Ανατείνουν, θεώνουν, εκστασιάζουν, έχουν μια μυσταγωγία πνευματικότητας που ενώ κινείται  στα σημεία αναφοράς της καθημερινότητας, προσεγγίζουν των μυστηριακών εννοιών το κάλλος. Ποίηση καθημερινής συμβατότητας, κατανοητής, κουβεντιαστής που δεν χρειάζεται διερμηνέα που κοσμολογεί, και άλλοτε θεολογεί με επίγνωση και σοβαρότητα. Καλή χειρίστρια του λόγου, έδωσε στίχο τέχνης με δική της τεχνική. Στίχος άψογος αβερμπαλιστικός με τίποτα το περιττό που οι λέξεις του είναι κόμποι του κομποσκοινιού που καλεί τον μετέχοντα εις αυτό να προσεύχεται για ειρήνη, αγάπη, εσωτερική ελευθερία, αγιοσύνη, γαλήνη, ποιότητα, απανεμιά ψυχής και σώματος. Ποίηση που ανεβάζει τον άνθρωπο και τον μεταφέρει πέραν της πραγματικότητος  εις  χώραν αναζητήσεως οραμάτων. Ποίηση αγάπης, αγνού έρωτος, ευαισθησίας, τρυφερότητος  που λογχίζει τον ουρανό και καλεί τον άνθρωπο να μην επιτρέψει διαχωριστικών γραμμών όρια και τείχη. Ποίηση που αγγίζει την ψυχή των γεγονότων και κρατά το μέτρο του σεβασμού και της αξιοπρέπειας. Στίχος που εκφράζει το χθες, την γενιά της, το αύριο, που δεν χρειάζεται ανάλυση μια και αυτή στον στίχο της μας αναλύει και κάποτε διυλίζει πάντοτε διακριτικά. Στίχος επικοινωνίας  αισθημάτων , υπαινικτικών στοιχείων που μας επιτρέπει να επικοινωνούμε με το θεατό και το αθέατο και να δίνουμε μορφή στην έκφραση.  Φίλη και συνοδοιπόρε γράφε γιατί γράφεις σωστά και προβληματίζεις έτσι απλά κι αθόρυβα τον παραμυθοπλόκο κόσμο μας- δικαιωμένο ή αδικαίωτο.
16.2.2011
Βαλαβάνης Κυριάκος